Bli en bra säljare

Bli en bra säljare

Att sälja produkter och tjänster är en konstform i sig och något som alla kan lära med lite vilja och tålamod. Det finns många metoder och tillvägagångssätt men det viktigaste är att skapa ett förtroende mellan en själv och den potentiella köparen. Utan den kommer du ingen vart, och därför bör du inte bara vara vältalig och kunna din produkt utan också bemästra kroppsspråk, röstläge och blick.

Även om det du säljer kan variera rejält från gång till gång kan du tillämpa samma sätt vid olika tillfällen och klienter, och här kan du läsa om några bra direktiv för att lyckas.

Börja med dig själv

För att bli en riktigt bra säljare så bör du ta dig en ordentlig funderare på hur du själv gillar att bli bemött. Saker som en klar och uppriktig blick, en fast handskakning och en stabil röst gör ett positivt intryck på de flesta människor, men det gäller hela tiden att undvika att framstå som insmickrande och falsk. Lite humor är aldrig fel, gärna av den självnedvärderande sorten för att inte framstå som skrytsam, men håll det lätt och glatt och inte för extremt. Lär dig gärna om kroppsspråk så att du både kan läsa av din kund och undvika fällor som skapa misstroende, som till exempel följande:

  • Undvikande blick
  • Beröring av huvud och ansikte
  • Dålig hållning
  • Korslagda armar över bröstet

Plugga på

För att sälja bra är det absolut A och O att du kan din produkt. Lär dig dess historia, användningsområden, för- och nackdelar och om det finns konkurrerande produkter på marknaden bör du kunna dem också. Klanka däremot inte ner på andras varor utan koncentrera dig istället på att lyfta fram din egna produkts många fördelar. Är det något som ska monteras eller användas fysiskt så bör du kunna det så bra att det framstår som lätt och smidigt, och håll alltid din presentation på en lättförståelig och rak nivå.

Det är också väldigt viktigt att lyssna på kundens kommentarer och frågor. Det är bättre att svara ärligt på en fråga, även som svaret inte är det bästa, än att undvika den. Genom att få en bra uppfattning om kundens behov och känslor kan du anpassa din presentation och ditt bemötande därefter.