Att kampanja inför ett val är en lång och strategisk process som de politiska partierna arbetar stenhårt med. Alla partierna gör på sitt eget sätt och lägger ner olika mycket pengar på kampanjerna. Det trycks t-shirts, pins, tygväskor bland en massa annat, eftersom partierna vet att lojala väljare gärna vill visa upp vad de väljer och sprider därmed budskapet på ett enkelt sätt. Det tävlas också om uppmärksamhet på valstugorna, med affischer, broschyrer och massa annat.
Valet är redan avgjort och det blev väldigt jämnt. Nu när alla röster är räknade är det spännande att analysera vad de olika partierna la fokus på i sin valkampanj. Även om vi inte tänker gå in på de rent politiska spörsmålen och ämnena, är det spännande att se vad partierna delade ut för ”merch” till gamla och nya väljare. Valstugorna var fyllda med broschyrställ, gatupratare och en massa annat, som kan ha kommit från Displayexperten och liknande.
Budskap som måste nås fram
Vid valstugorna är det viktigare än någonsin både att etablera god kontakt med trogna väljare men också att väcka tankar och uppmärksamhet hos nya. I myllret av valstugor, affischer, klistermärken och annat är det nästan svårt att hålla koncentrationen uppe. Konkurrensen om väljarna är stor. De tävlar om uppmärksamheten med hjälp av:
- Affischer
- Broschyrer
- Ståbord
- Skyltar och skyltställ
Och tittar man på den sammanlagda tendensen kan man enkelt konstatera att de flesta arbetar utifrån samma medel. Det är med budskapen man når fram, och ställen och borden är ”ryggraden”. Hur mycket resurser man har lagt ner på kampanjerna skiljer sig stort mellan alla partier. Här kan du läsa om de olika partiernas valkampanjer och vad man la sitt fokus på, och hur mycket pengar man spenderade. Många partier ser tillbaka och funderar på vad de kan göra annorlunda nästa gång.
Förmodligen kommer det bli en ännu hetare fråga efter nästa mandatperiod, att sticka ut och ”tävla” om väljarnas gunst även utanför blockgränserna. Studera då själv vad du tycker partierna gör bra och mindre bra, för det är så man blir expert på att dra igång en egen kampanj!